Incident Remediation

Geschreven door Novictus

Met enige regelmaat werden collega’s (uit hun bed) gebeld omdat een bepaalde service niet meer draait. Vanwege het belang van deze service werd hiervoor een incident aangemaakt met hoge prioriteit, waardoor hiervoor 24*7 gebeld werd. In 9 van de 10 gevallen was de oplossing de service herstarten. Een actie die slechts een paar seconde werk is, maar zeker in de nachten als zeer vervelend ervaren werd. Deze service wordt gemonitord via monitoring tooling en genereerd hiermee automatisch een Event in Microfocus OBM, dit event wordt vervolgens omgezet naar een incident in Microfocus Service Manager.

Om het aantal (nachtelijke) telefoontjes te reduceren hebben we een remediaton oplossing geïmplementeerd. Zodra een dergelijk event binnenkomt zal er een OO-Flow getriggerd worden in Operations Orchestration. Deze flow haalt de betreffende informatie uit het event en zal op basis van deze informatie de service herstarten. Indien dit succesvol is uitgevoerd, zal het betreffende incident gesloten worden.